DARMOWA DOSTAWA - tylko 5 grudnia Nie przegap okazji
Oficjalny sklep
0
Łącznie: 0
Utworzone

08 Luty 2019

W kategoriach

Lifestyle - Porady, motywacja, inspiracja / Sauny / Sauny na podczerwień

Sauna

Sauna jest pomieszczeniem, w którym panuje wysoka temperatura oraz wilgotność powietrza. Korzysta się z niej w celu poprawienia krążenia, podniesienia odporności, a także odprężenia organizmu. Pojedynczy cykl (pobyt w saunie) trwa od kilku do kilkunastu minut i powinien on być powtarzany cyklicznie z przerwami ok. 2-3 razy w ciągu jednego dnia. 

Sauny różnią się budową i odmiennymi właściwościami względem naszego organizmu. Panujące w nich temperatura oraz wilgotność związane są z materiałami wykorzystanymi do wzniesienia budynku lub wykończenia pomieszczenia, a także sposobem podnoszenia ciepłoty wnętrza.

Sauny dzielimy na:

  • sauny suche – fińskie
  • sauny parowe – rzymska,
  • sauny na podczerwień.

Sauna sucha bardzo często przyjmuje formę konstrukcji wolnostojącej w ogrodzie. Wykonana jest zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz z drewna. Stanowi ono doskonały izolator i zapobiega utracie temperatury z wnętrza. Ławy do siedzenia, również drewniane, ustawione są kaskadowo i pozwalają przebywać użytkownikom na różnej wysokości. Podstawowym urządzeniem grzewczym w saunie suchej jest piec wyposażony w grzałki elektryczne. Nagrzewa on kamienie, które się na nim znajdują.  Temperatura oraz wilgotność w komorze sauny uzależniona różni się od miejsca, w którym usiądziemy. Najniższa temperatura panuje nad podłogą, z kolei najwyższa pod sufitem. Może ona osiągać wartość nawet 110 stopni Celsjusza. Odwrotnie sytuacja ma miejsce z wilgotnością. Zmniejsza się ona wraz z wysokością. 

Łaźnia parowa najczęściej jest osobnym pomieszczeniem w domu lub innym budynku, do którego doprowadzono rury z parą wodną. Wykłada się ją płytkami, bardzo często wykorzystując motyw mozaiki. W takich warunkach o wiele łatwiej utrzymać wysoką temperaturę oraz wilgotność rzędu nawet 100%.

Ostatnim rodzajem jest sauna na podczerwień. Tak naprawdę nie różni się ona pod względem budowy od saun fińskich z tą różnicą, iż zamiast pieca do jej ogrzewania wykorzystuje się promienniki podczerwieni

Seans w saunie

Dlaczego warto korzystać z sauny?

Regularne korzystanie z sauny przynosi szereg korzyści dla zdrowia i urody. Nasza odporność wzmacnia się poprzez pobudzenie produkcji białych krwinek. Całe ciało odpręża się, oczyszczane jest z toksyn, a kondycja skóry widocznie się poprawia. Nasz sen dzięki saunie staje się spokojniejszy, a wszelkie objawy stresu odchodzą w niepamięć.

Sauna to również bardzo dobry sposób na zregenerowanie zmęczonych mięśni. Można z niej korzystać w ramach regeneracji potreningowej, gdyż łagodzi ból i rozluźnia ciało. Należy jednak pamiętać, aby nie wchodzić do niej od razu po ćwiczeniach. Forsowny wysiłek w połączeniu z ciężkimi warunkami panującymi w saunie mogą doprowadzić do odwodnienia i zasłabnięcia. Wskazane jest wykonanie kilkunastogodzinnej przerwy pomiędzy treningiem a jej użyciem.

Podczas korzystania z sauny ciało okrywamy  ręcznikiem lub prześcieradłem. Taki sposób jest zdrowszy niż w przypadku stroju kąpielowego. W wysokich temperaturach z tkanin wytwarzają się szkodliwe substancje, a skóra nie oddycha tak dobrze jak bez nich. 

Morsowanie

Morsowanie to kolejna aktywność pobudzająca układ krążenia. Jest jednak zupełnie inna, gdyż polega na wystawianiu ciała na działanie niskiej temperatury np. poprzez zanurzenie się w zimnej wodzie. Taka kąpiel może trwać od kilkunastu sekund do nawet kilkunastu minut. Po jego zakończeniu należy bardzo dobrze ogrzać ciało. W Polsce morsowanie praktykuje się od jesieni do wiosny. Temperatura wody waha się wówczas od 15 do nawet 5 stopni Celsjusza.

Morsowanie można wykonać w praktycznie każdym dostępnym zbiorniku z zimną wodą. Mogą to być na przykład:

  • jeziora, 
  • morza, 
  • rzeki,
  • baseny.  

W morsowaniu chodzi o to, aby w wodzie być na tyle długo, aby uaktywnić układ nerwowy. W miarę upływu czasu napięcie mięśni ustąpią, naczynia krwionośne rozszerzą się, a oddech się uspokoi. Zimno przestanie być tak dotkliwe, a w okolicy serca i klatki piersiowej wytworzy się ciepło. 

Podczas morsowania kluczowy jest oddech. Gdy zapanujemy nad jego tempem, zapanujemy nad całym ciałem. Aby uspokoić oddech, wciągamy powietrze powoli nosem i wypuszczamy dwa razy wolniej również przez  nos. 

Morsowanie ma szereg znaczących zalet dla zdrowia. Zimna woda powoduje dla organizmu pewnego rodzaju szok. Finalnie skutkuje to zwiększeniem poziomu zahartowania, a także odporności na infekcje. Zwiększa się również wydolność układu sercowo-naczyniowego. Krążenie poprawia się, skóra staje się bardziej odżywiona, a stany zapalne zredukowane. 

Redukcja stanów zapalnych to powód dla którego morsowanie polecane jest osobom uprawiającym aktywność fizyczną. Treningi powodują właśnie stany zapalne mięśni. Zimna woda usprawnia transport składników odżywczych w takiej tkance. Mięśnie szybciej się regenerują. Morsowanie można wykonywać zaraz po zakończonej jednostce treningowej. 

Aby zacząć morsować, należy się do tego odpowiednio przygotować. Warto przed wyjściem w teren stosować w domu zimne prysznice– przygotują one nasze ciało do niskich temperatur. Niezbędne jest też zadbanie o odpowiednią odzież.  Należy pamiętać o stroju kąpielowym, czapce, ręczniku oraz kocu. Część osób dodatkowo zakłada również neoprenowe buty chroniące stopy przed chłodem oraz rękawiczki. 

kąpiel w zimnej wodzie
domowa sauna

Domowa sauna

Zwolennicy saunowania coraz częściej zaopatrują się w sprzęt do użytku domowego. Są to przede wszystkim sauny na podczerwień – infrared.

Promienniki podczerwieni, które wytwarzają ciepło są bezpieczne dla człowieka. Promienie wnikają w głęboko położone tkanki organizmu, skutecznie je ogrzewając. W saunie infrared panuje temperatura 18-60 stopni. Łagodne ciepło panujące w saunie na podczerwień przynosi takie same efekty prozdrowotne, jak ciepło w saunie tradycyjnej. Jest ono również przyjemniejsze i nie powoduje ryzyka poparzeń.

Niewątpliwą zaletą saun infrared jest także szybki czas ich nagrzewania. Są gotowe do użytku już po około 30 minutach. 

W nowoczesnych saunach typu infrared coraz częściej możemy spotkać wyposażenie dodatkowe, jak np. kameralne oświetlenie LED odtwarzacze CD, wbudowane głośniki, jonizatory powietrza, funkcje koloroterapii, elektroniczne panele sterowania. To wszystko sprawia, że seanse w saunie są jeszcze bardziej atrakcyjne, przyjemne i relaksujące.

Morsowanie w domu

Morsowanie, podobnie jak saunowanie, można wykonywać w zaciszu swojego domu. Wystarczy prysznic, wanna lub bania z zimną wodą.  

Morsowanie pod prysznicem zaczynamy od kąpieli w dogodnej dla siebie temperaturze. Na koniec przekręcamy kurek na maksymalnie zimną wodę. Wykonujemy minutę lub dwie  chłodnego strumienia.

Morsowanie w wannie rozpoczynamy od rozgrzewki. Następnie wannę wypełniamy zimną wodą, do której możemy dodać kostki lodu. Gdy jesteśmy gotowi, zanurzamy ciało na kilka minut. 

Kolejnym rozwiązaniem, które możemy zastosować u siebie w domu jest bania z zimną wodą. Jej atutem jest to, że ustawiamy ją na zewnątrz. Dzięki temu warunki dookoła są podobne do tych, panujących na otwartych zbiornikach wodnych. 

morsowanie w domu

Sauna vs. morsowanie

Saunowanie i morsowanie ma swoich zwolenników i przeciwników. Tak naprawdę w obu przypadkach musimy mieć świadomość, iż nasze ciało zostanie wystawione na szok termiczny. Dlatego przed decyzją o saunowaniu lub morsowaniu, powinniśmy wykluczyć wszelkie przeciwwskazania zdrowotne, zwłaszcza w kontekście schorzeń i chorób układu krążenia oraz serca. Najlepiej, jeżeli skonsultujemy się z lekarzem specjalistą, który stwierdzi, jaka aktywność w naszym przypadku będzie wskazana. 

SAUNOWANIE

MORSOWANIE

ZALETY:

oczyszczanie organizmu z toksyn,

podniesienie odporności,

przyspieszenie regeneracji,

odprężenie, redukcja napięcia,

redukcja masy ciała.

ZALETY:

hartowanie organizmu,

podniesienie odporności

redukcja stanu zapalnego, działanie przeciwbólowe,

poprawienie wydolności,

redukcja masy ciała.

WADY:

niekomfortowa temperatura,

ryzyko hipertermii,

ryzyko oparzeń.

WADY:

niekomfortowa temperatura,

ryzyko hipotermii,

ryzyko odmrożeń.

Favorites