DARMOWA DOSTAWA - tylko 5 grudnia Nie przegap okazji
Oficjalny sklep
0
Łącznie: 0
Utworzone

18 List 2022

Author

Izabela Pawik

W kategoriach

Porady dietetyczne / Akcesoria fitness

W pojedynkach dietetycznych o wartości danego produktu przesądza kilka czynników. Do najważniejszych należą przede wszystkim wartości odżywcze oraz możliwości komponowania dań. W tym artykule ustawiamy w dwóch narożnikach ringu stałych bywalców kuchni całego świata – kaszę oraz ryż. Dowiedz się, który z tych produktów jest lepszy dla Twojej diety

Dlaczego warto jeść kaszę?

Kasza to nasiona zbóż, które oczyszczane są z niejadalnych części ziaren. W zależności od rodzaju zboża, z którego powstaje, dzielimy je na:

  • jęczmienne, 
  • gryczane, 
  • owsiane, 
  • pszenne, 
  • z prosa, 
  • kukurydziane.

Możemy je również podzielić ze względu na stopień ich rozdrobnienia:

  • krupa – całe ziarno pozbawione łuski i czasem polerowane, 
  • kasze łamane – całe pozbawione łuski ziarno, podzielone na mniejsze części,
  • kasze drobne – powstają w wyniku polerowania wcześniej połamanych ziaren.

Kasze to dobre źródło magnezu, cynku, żelaza, potasu i witamin z grupy B. Wprowadzenie ich do jadłospisu z pewnością pozytywnie wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu. Związki zawarte w kaszach znakomicie wpływają na łamliwe włosy i paznokcie, bezsenność, skurcze mięśnie, kołatanie serca, łuszczenie się naskórka, a nawet niepłodność.

Im grubsza kasza, tym więcej zawiera również błonnika pokarmowego. Najwięcej znajdziemy go w kaszy gryczanej i jęczmiennej. Błonnik wpływa znakomicie na procesy trawienia, zapobiegając zaparciom, nowotworom jelita grubego i hemoroidom. 

Dzięki wysokiej zawartości błonnika kasze zaliczamy do produktów o niskim indeksie glikemicznym. Po posiłku węglowodany uwalniane są stopniowo i przez długi czas. W ten sposób dłużej czujemy się syci, nie dopada nas nagły głód ani ochota na słodkie lub słone przekąski. 

Wszystkie kasze przyrządza się w bardzo szybki i prosty sposób. Dobrze komponują się zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Kasza przyrządzona na słono może z powodzeniem zastąpić ziemniaki w praktycznie każdym daniu. Szczególnie dobrze pasuje do dań mięsnych. Najczęściej łączy się ją z gulasze, lecz równie apetycznie smakuje jako farsz do gotowanych warzyw i pierogów. Ponadto, wiele zup doskonale smakuje właśnie z kaszą. Z kolei miłośnicy słodkich dań mogą w łatwy i błyskawiczny sposób skomponować pyszny posiłek z udziałem kaszy manny lub kaszy jaglanej, produktów mlecznych oraz bakalii i owoców. Najlepiej w tym celu użyć kaszy manny lub kaszy jaglanej. 

Kasza
Ryż

Właściwości odżywcze ryżu

Ryż to produkt zbożowy, który jest podstawą żywienia połowy ludzkości na całym świecie. Produkt ten otrzymywany jest z ziaren ryżu siewnego. Istnieje bardzo wiele jego rodzajów zróżnicowanych pod względem budowy, koloru, smaku oraz wartości odżywczych. 

Najpopularniejsze odmiany ryżu

  • Ryż parboiled – długoziarnisty ryż biały, charakteryzuje się słonawym posmakiem.
  • Ryż jaśminowy – pochodzący z Tajlandii długoziarnisty ryż biały o słodkim posmaku.
  • Ryż basmati – długoziarnisty ryż biały, pochodzący z terenów u podnóży Himalajów, po ugotowaniu jego ziarna są sypkie.
  • Arborio, carnaroli i vialone nano – czyli włoskie odmiany średnioziarnistego ryżu z niemal okrągłymi ziarnami, idealne do risotto.
  • Ryż kleisty – to typowy ryż japoński, ma wiele odmian, które łączy kilka cech – są krótkoziarniste, po ugotowaniu sklejają się, mają słodki posmak. 
  • Ryż dziki – posiada zbożowy smak z wyraźnym orzechowym aromatem, ma długie, ciemne ziarna. 

Ryż, podobnie jak kasza, jest źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Stanowi doskonałe źródło potasu, magnezu, żelaza, cynku, witamin z grupy B i witaminy E. Zawiera także poprawiający trawienie błonnik. Ryż z reguły ma niski indeks glikemiczny. Świetnie wpływa na jelita, przez co stanowi podstawę żywienia osób cierpiących na choroby układu trawiennego. Ryż ma także pozytywny wpływ na prawidłowe samopoczucie, wygląd skóry, włosów i paznokci oraz ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

Nikogo nie powinno zdziwić to, że z pomocą ryżu możemy przygotować całą masę różnych dań. Pasuje do niego praktycznie każdy inny produkt. Możemy go łączyć zarówno z mięsem, jak i rybami, ale również z warzywami czy przyrządzić danie na słodko.

Kasza czy ryż – co wybrać?

Dietetycy w kwestii wyboru najlepszego ryżu i kaszy polecają szczególnie dwa rodzaje produktów – ryż brązowy oraz kaszę gryczaną. Możemy śmiało łączyć je z wieloma różnymi daniami. Odpowiednio przygotowana kasza gryczana i ryż brązowy mają niski indeks glikemiczny i dają uczucie sytości na długo. Stanowią również cenne źródło węglowodanów, (średnio zawierają ich około 70 gramów). białek (10 gramów) oraz tłuszczy (2 gramy). Ryż brązowy pod względem kaloryczności zawiera w 100 g ok. 110 kcal, kasza zaś 100 kcal. Wartości te mogą się zmieniać w zależności od czasu gotowania. 

Wiemy już co nieco na temat kaszy oraz ryżu. Przyszedł więc czas na ostateczny werdykt. Co jest zdrowsze –  kasza czy ryż? Tak naprawdę nie da się wyłonić jednego zwycięzcy. Wszystko zależy przede wszystkim od tego, czego potrzebuje dany organizm oraz indywidualnych preferencji smakowych. Należy jednak pamiętać o tym, że dieta powinna być różnorodna. Najlepiej znaleźć złoty środek i układać jadłospis w taki sposób, aby móc jeść zarówno kaszę, jak i ryż.

Ryż i kasza

Favorites