Platforma wibracyjna – opinie i skutki [recenzja]

Platforma wibracyjna – opinie i skutki [recenzja]

Spis treści

Trening wibracyjny

Platformy wibracyjne to urządzenia służące do treningu wibracyjnego, nazywanego również treningiem power plate . Swoim wyglądem przypominają rozbudowane wagi, na które wchodzi ćwiczący. Platformy wibracyjne mają prostą budowę – składają się z platformy, która generuje wibracje oraz z elementów dodatkowych. W zależności od tego jaki mamy cel treningowy, możemy wykonywać na platformie ćwiczenia w pozycji stojącej, siedzącej, leżącej lub opierając o nią wybraną część ciała.

Trening z użyciem platformy wibracyjnej wykorzystuje wibracje całego ciała poprzez wysyłanie drgań z częstotliwością 15-70 Hz i amplitudą 1-10 mm. W pracę zaangażowanych jest nawet do 90% mięśni , które są pobudzane i zmuszane do odruchowego skurczu. Silnie pracują zwłaszcza: nogi, brzuch i pośladki. Trening power plate wymaga dużych nakładów energii z organizmu, co za tym idzie powoduje proces spalania kalorii. Dlatego też wiele osób zaczyna wychodzić z założenia, że warto zainwestować w platformę wibracyjną.

Jak działa platforma wibracyjna? Otóż uaktywnia ona mięśnie zarówno przez wibracje sprzętu, jak i ćwiczenia na nim . Przynosi to szereg pozytywnych efektów w tym m.in.:

  • zmianę składu ciała,
  • utratę tkanki tłuszczowej,
  • spadek skurczowego ciśnienia krwi,
  • przyrost siły,
  • poprawę funkcjonowania układu krwionośnego,
  • wzmocnienie stawów i kości,
  • poprawę wyglądu i napięcia skóry,
  • polepszenie balansu ciała.

Trening z wykorzystaniem platform wibracyjnych polecany jest zarówno osobom początkującym, jak i bardziej zaawansowanym . Jednak ze względu na generowane drgania ćwiczenia na sprzęcie tego typu nie są przeznaczone dla wszystkich. Powinny ich unikać przede wszystkim:

  • dzieci do szesnastego roku życia, u których nie zakończył się jeszcze proces kostnienia,
  • kobiety w ciąży, w okresie połogu oraz karmiące piersią,
  • osoby chore na choroby serca, padaczkę, choroby nowotworowe, chorobę Parkinsona, przepuklinę, kamicę nerkową i żółciową, choroby zapalne i zakaźne, zakrzepowe zapalenie żył.

Platforma wibracyjna - ćwiczenia

Na platformie wibracyjnej możemy trenować zarówno statycznie, utrzymując daną pozycję przez określony czas, jak i dynamicznie – z wyższą częstotliwością ruchów. Jeśli zależy nam na jak najlepszych efektach, najlepiej połączyć oba rodzaje ćwiczeń razem. Wtedy dojdzie nie tylko do poprawy równowagi, ale także pojawi się przyspieszenie metabolizmu i poprawi nawet gęstość kości.

Trening power plate powinien trwać ok. 15/ 20 minut i być powtarzany 2-3 razy w tygodniu. Najlepiej, aby obejmował wielostawowe ćwiczenia angażujące całe ciało. Początkowo możemy wykonywać ćwiczenia statyczne, a z czasem wprowadzić do treningu również ćwiczenia dynamiczne. Gdy obciążenie własnego ciała przestaje być wystarczające, wtedy warto zastosować dodatkowe obciążenie zewnętrzne np. w postaci hantli .

Przykładowe ćwiczenia, które mogą znaleźć się w planie treningowym to: przysiady, zakroki, wznosy nóg bokiem, pompki, plank. Wszystkie ćwiczenia wykonywane są podobnie, jak na stabilnym podłożu.

Przysiady

Przysiady rozpoczynamy od pozycji stojącej na platformie. Stopy ułożone są na szerokość bioder i lekko zrotowane do zewnątrz. Wykonujemy ruch biodrami w dół. Zatrzymujemy pozycję lub wracamy w górę kontynuując powtórzenia.

Zakroki

Aby wykonać zakroki, przyjmujemy prostą pozycję na platformie. Naprzemiennie przenosimy prawą i lewą nogę w tył, ustawiając ją na ziemi. Pozycję możemy zatrzymać, gdy noga znajduje się w tyle lub pracować dynamicznie.

Wznosy nóg bokiem

Wznosy nogi bokiem rozpoczynamy w pozycji leżącej na platformie. Noga znajdująca się u góry jest wyprostowana, a jej stopa skierowana w kierunku ciała. Unosimy nogę w górę. Utrzymujemy pozycję lub opuszczamy z powrotem w dół. Po wykonaniu  określonej liczby powtórzeń zmieniamy stronę.

Pompki

Pierwszym rodzajem ćwiczeń w podporze jest pompka. Ćwiczenie to może być wykonywane zarówno jako dynamiczne, jak i statyczne. Ramiona ustawiamy na platformie wibracyjnej szerzej niż  na szerokość  barków. Stopy oparte są na ziemi. Wykonujemy uginanie ramion w stawie łokciowym. Następnie, utrzymując napięty brzuch, schodzimy klatką piersiową w dół. Zatrzymujemy pozycję lub kontynuujemy powtórzenia.

Plank

Plank to jedno z ćwiczeń statycznych, które można wykonać na platformie wibracyjnej. Rozpoczynamy je z podporu. Opieramy dłonie lub przedramiona na platformie, stopy znajdują się na ziemi. Utrzymujemy pozycję przez określony czas, pamiętając o napinaniu całego ciała.

Platforma wibracyjna - która lepsza?

W ofercie sklepu Hop-Sport znajdziesz kilka modeli platformy wibracyjnej . Najbardziej rozbudowanym i polecanym jest platforma 4D HS-095VS Crown. Od pozostałych modeli różni się ilością dostępnych ustawień, programów treningowych oraz wyposażeniem jakie oferuje, co przekłada się na efekty ćwiczeń.

Platforma wibracyjna Crown umożliwia aż 7 rodzajów ruchów płyty :

  • H - ruchy góra-dół,
  • L - ruchy prawo-lewo,
  • HL - ruchy 3D, które stanowią połączenie poprzednich,
  • U - mikrowibracje,
  • HU - ruchy góra-dół + wibracje,
  • LU - ruchy prawo-lewo + mikrowibracje,
  • AL – ruchy 4D (połączenie HL i U).

Platforma wibracyjna posiada szeroki zakres prędkości oraz pięć gotowych programów treningowych . Daje także możliwość trenowania w trzech strefach – odwzorowują: bieganie , jogging i marsz . Strefy te różnią się od siebie poziomem prędkości wibracji i miejscem ułożenia stóp na płycie.

W zestawie znajdują się dodatkowo dwa ekspandery do rozwijania górnych partii ciała oraz nakładka do masażu stóp . W zależności od stopnia prędkości mata do masażu przyniesie efekt relaksujący bądź też pobudzający. Oprócz tego gadżetem, który znakomicie usprawni trening jest drugi pilot w formie zegarka . Umożliwia on wygodne sterowanie urządzeniem podczas ćwiczeń, a najważniejsze funkcje zawsze mamy w zasięgu ręki. Efekty treningów siłowych i koordynacyjnych z wykorzystaniem takiej platformy wibracyjnej zauważalne są już po krótkim czasie.

Platforma wibracyjna to sprzęt, na którym mogą ćwiczyć zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane. Służą one głównie do uzupełnienia codziennego treningu. Ćwiczenia z jej wykorzystaniem wpływają korzystnie na napięcie mięśni i pozwalają redukować tkankę tłuszczową. Czym jest trening wibracyjny? Dlaczego platforma wibracyjna zyskuje na popularności wśród osób ćwiczących?

Autor: Redakcja Hop-Sport