Utworzone

04 Sty 2023

Author

Izabela Pawik

W kategoriach

Poradnik zakupowy / Obciążenia / Zestawy obciążeń

Wśród osób tworzących domową siłownię nastawioną na trening siłowy często pojawia się dylemat, jakie rodzaj obciążeń wybrać. Na rynku akcesoriów sportowych dostępne są przede wszystkim ciężary bitumiczne i ciężary żeliwne. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na ich temat, aby dokonać odpowiedniego wyboru.

Obciążenia bitumiczne – co to jest?

Obciążenia bitumiczne inaczej nazywamy kompozytowymi. Wypełnione są one masą bitumiczną, czyli mieszanką wypełniacza, kruszywa i lepiszcza. Wszystko to jest zamknięte w kołnierzu z tworzywa sztucznego. Przez swoją budowę obciążenia bitumiczne są większe niż żeliwne, tym samym zajmują więcej miejsca na gryfie. Czasami, ze względu na ograniczoną przestrzeń treningową, musimy mieć ich mniej w swoim wyposażeniu. Większy rozmiar obciążeń może być też niezbyt komfortowym rozwiązaniem w trakcie ćwiczeń z większą liczbą kilogramów, zwłaszcza w przypadku hantli. 

Obciążenia kompozytowe sprawdzą się u osób początkujących, które dopiero rozpoczynają przygodę z treningiem siłowym. Są bezpieczniejsze w użyciu, a ich zakup jest zdecydowanie mniejszym wyzwaniem dla naszego portfela. Ich plastikowa obudowa amortyzuje uderzenia powstałe podczas treningu, dzięki czemu nie uszkadzamy ani samych ciężarów, ani podłogi. W przypadku obciążeń żeliwnych zarysowania mogą powstawać nawet przy zwykłym odkładaniu hantli czy sztangi. 

Obciążenia bitumiczne Hop-Sport

Obciążenia bitumiczne Hop-Sport

Obciążenia bitumiczne Hop-Sport to najwyższa jakość wykonania w budżetowym przedziale cenowym. Na szczególną uwagę zasługuje ich konstrukcja oparta o powłokę syntetyczną wzmocnioną profilami, która zapewnia wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i pęknięcia. Chropowata faktura ciężarów kompozytowych jest mniej podatna na zarysowania niż w przypadku gładkich talerzy.

Dla jeszcze większej wygody treningowej obciążenia kompozytowe Hop-Sport zbudowano w taki sposób, że jedna z ich krawędzi jest ścięta. Zaślepka umieszczona w tym miejscu skutecznie blokuje obciążenia w pozycji pionowej, dzięki czemu ciężar zabezpieczony jest przed przypadkowym toczeniem się. Wpływa to nie tylko na wygodę, ale również bezpieczeństwo ćwiczącego.

Ponadto, obciążenia Hop-Sport są bardzo wszechstronne w użytkowaniu. Posiadają bowiem uniwersalny otwór o średnicy 31 mm pasujący do standardowych gryfów o średnicy pręta 30 mm. Dodatkowo, każde obciążenie bitumiczne posiada specjalne tłoczenie z wagą talerza w widocznym miejscu.

Obciążenia żeliwne Hop-Sport

Obciążenia żeliwne – opinie

W dyskusjach o obciążeniach żeliwnych najczęściej przewija się temat ich gabarytów. Są one zdecydowanie mniej masywne niż ciężary bitumiczne, dzięki czemu można umieścić większą ich ilość na gryf. Wpływa to na jakość i wygodę ćwiczeń, a także ilość akcesoriów przechowywanych w naszej domowej siłowni. 

Wiele osób zwraca również uwagę na dużą wytrzymałość obciążeń z żeliwa. Szczególnie pozytywnymi opiniami cieszą się talerze pokryte lakierowaną powłoką, która zabezpiecza je przed korozją. 

Zapaleni siłacze oraz osoby aktywne fizycznie chwalą również ciężary żeliwne, które posiadają specjalne uchwyty. Umożliwiają one przenoszenie talerzy oraz dają możliwość ćwiczenia tylko nimi. 

Zestaw obciążeń żeliwnych Hop-Sport

Zestawy obciążeń żeliwnych Hop-Sport przeznaczone są dla osób doświadczonych oraz ceniących najwyższą jakość i trwałość na lata. Wykonano je z pełnego odlewu żeliwnego, przez co są niezwykle odporne na uszkodzenia i zarysowania. Dla dodatkowej ochrony zostały pokryte lakierowaną powłoką, która chroni przed korozją. 

Obciążenia żeliwne Hop-Sport są idealnie dopasowane do treningu siłowego. Mają niewielki rozmiar, dzięki czemu większa ich ilość zmieści się na gryfie. Posiadają również uniwersalny otwór o średnicy 31 mm. 

Obciążenia żeliwne Hop-Sport są wyposażone w specjalne uchwyty w kształcie kierownicy, które ułatwiają zakładanie ciężaru na gryf oraz przenoszenie go. Uchwyty można również zastosować podczas treningu z samym obciążeniem. Dzięki nim możemy używać talerzy żeliwnych jako zamienników np. kettli. Obciążenia dla dodatkowej wygody posiadają również czytelne oznaczenia ciężaru w postaci tłoczeń.

Obciążenia kompozytowe czy żeliwne – co wybrać?

Tak naprawdę nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie. Zarówno obciążenia żeliwne, jak i obciążenia bitumiczne posiadają swoje wady oraz zalety. Zestaw ciężarów kompozytowych lepiej sprawdzi się w przypadku osób początkujących, które dopiero zaczynają przygodę z treningiem siłowym. Użytkowanie ich jest prostsze i nie wiąże się z ryzykiem uszkodzenia podłogi czy zniszczeniem samych talerzy. Są one również znacznie tańsze, co ma znaczenie, gdy chcemy stworzyć budżetową domową siłownię. Z kolei zestaw obciążeń żeliwnych jest lepszym wyborem dla osób zaawansowanych, posiadających doświadczenie z intensywnymi ćwiczeniami. Są one zdecydowanie bardziej wytrzymałe i pozwalają na trenowanie przez wiele lat. 

Hantle żeliwne
Ulubione