Trening kulturystyczny czy interwałowy? Do obu przyda się ten sprzęt!

Trening kulturystyczny czy interwałowy? Do obu przyda się ten sprzęt!

Spis treści

Trening kulturystyczny czy interwałowy? Do obu przyda się ten sprzęt!

Rozbudowa mięśni oraz chęć spalenia tłuszczu to dwa nieodzowne efekty treningowe, które leżą u podstaw ćwiczeń osób trenujących w domu, jak i na siłowni. Pełniejsze brzuśce i widoczne powiększenie sylwetki uzyskamy dzięki treningowi kulturystycznemu. Z kolei zrzucenie zbędnych kilogramów oraz zwiększenie wydolności będzie widoczne po wprowadzeniu do rutyny treningowej interwałów. W obu przypadkach przyda się wysokiej jakości sprzęt, który będzie stanowił źródło zewnętrznego oporu. Najlepszy na rynku znajdziesz u nas – w sklepie internetowym Hop-Sport!

Trening kulturystyczny – najlepszy sprzęt

Kulturystyka jest dyscypliną sportową, w której rywalizują zarówno kobiety, jak i mężczyźni, a jej głównym założeniem jest kształtowanie sylwetki oraz późniejsza jej ocena. Cel ten osiąga się głównie przez rozbudowywanie i uwydatnienie mięśni. Podczas zawodów kulturystycznych uczestnicy prezentują swoje sylwetki w specjalnych pozach, które jeszcze lepiej pozwalają uwypuklić efekty ciężkich prac na siłowni.

Zbudowanie sylwetki kulturystycznej wymaga ciężkiej pracy i regularnych treningów. Podczas przygotowań wykonujemy ćwiczenia siłowe w połączeniu z aerobowymi. Sam trening mocno różni się od typowego treningu siłowego. W treningu kulturystycznym ważna jest precyzja ruchu oraz dbanie o szczegóły . Klucz do sukcesu to i zolacja poszczególnych grup mięśniowych oraz wczucie się w ich pracę. Uwaga skupiona jest bardzo mocno na wszystkich partiach mięśniowych wraz z uwzględnieniem ich przekroju oraz budowy. Pod uwagę brana jest zarówno ich szerokość, jak i grubości. Zdecydowanie mniejszą wagę przykłada się do treningu mięśni  stabilizujących, głębokich, a zatem tych, które są mniej widoczne.

Cechami charakterystycznymi treningu kulturystycznego są:

  • duży zakres powtórzeń w serii oscylujący w granicach 10-20 powtórzeń,
  • mała ilość serii od 3 do 4,
  • duża ilość ćwiczeń izolowanych, przede wszystkim wielostawowych,
  • unikanie stosowania podczas treningów innych technik niż kulturystycznych,
  • dbanie o niski poziom tkanki tłuszczowej,
  • stopniowe zwiększanie ciężaru,
  • treningi 4-6 razy w tygodniu.

Do treningów kulturystycznych bardzo przydatnym sprzętem są gryfy oraz hantle . Pozwalają one na ćwiczenie poszczególnych partii mięśniowych, zastosowanie idealnego ciężaru oraz progresję obciążenia. W ofercie sklepu internetowego Hop-Sport znajdziesz najwyższej jakości gryfy oraz hantle . Dostępne są one także w wygodnych zestawach zapewniających jeszcze większe możliwości treningowe.

Trening kulturystyczny polecany jest dla osób, które chcą:

  • spalić tkankę tłuszczową, jednocześnie nie tracąc masy mięśniowej,
  • zbudować proporcjonalną oraz umięśnioną sylwetkę,
  • wzmocnić swoją siłę oraz wytrzymałość – mięśni, stawów i ścięgien,
  • zwiększyć swoją pewność siebie,
  • wpłynąć na swój stan zdrowia oraz na samopoczucie.

Trening interwałowy – co się przyda?

Trening HIIT (High Intensity Interval Training) to intensywny trening interwałowy, który stoi w opozycji do większości powolnych treningów kulturystycznych . Polega na przeplataniu wysokiego tempa ćwiczeń z umiarkowanym – ruch szybki przeplatamy z wolnym. Taki typ wysiłku fizycznego to klucz do spalenia dużej ilości tkanki tłuszczowej w krótkim czasie .

Interwały wykonujemy z tętnem mieszczącym się w przedziale 70-90% tętna maksymalnego. Dzięki temu, że trening HIIT wykonywany jest z bardzo dużą intensywnością, nie powinien trwać dłużej niż 30/40 minut. Poprawnie przeprowadzony trening HIIT pozwala na spalanie kalorii nawet do 48 godzin po wysiłku.

Cechami charakterystycznymi treningu interwałowego są:

  • tempo szybkie przeplatane z wolnym,
  • tętno utrzymywane w przedziale 70-90% tętna maksymalnego,
  • określona liczba interwałów, która zależy od stopnia zaawansowania (stopniowo wraz z poprawą kondycji – zwiększa się),
  • określony czas trwania wysiłku ciężkiego oraz lekkiego (stopniowo wraz z poprawą kondycji – zwiększa się),
  • krótki czas trwania jednostki treningowej,
  • treningi 3 razy w tygodniu.

Dobrym przykładem treningu interwałowego jest tabata. Wykonujemy w niej 20 sekund ćwiczeń i 10 sekund odpoczynku. Jest to bardzo dobra forma wysiłku dla osób zaawansowanych.

Do wykonania interwałów świetnie sprawdzą się gryfy oraz hantle . W przeciwieństwie do treningu kulturystycznego ćwiczymy jednak z mniejszym obciążeniem. Lżejsze ciężary dają również możliwość skupienia się na torze ruchowym oraz technice treningowej.

Trening interwałowy polecany jest dla osób, które chcą:

  • pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej,
  • poprawić kondycję,
  • wzmocnić wytrzymałość – mięśni, stawów i ścięgien,
  • zwiększyć swoją pewność siebie,
  • wpłynąć na swój stan zdrowia oraz na samopoczucie.

Autor: Redakcja Hop-Sport