Śnieg i promocje spadają z nieba na Mikołajki! -15% na wybrane produkty Sprawdź
Oficjalny sklep
0
Łącznie: 0
Utworzone

19 Lip 2017

W kategoriach

Plany treningowe / Obciążniki na kostki / Skakanki / Taśmy i gumy do ćwiczeń / Hantle

Zadyszka po wejściu na drugie piętro schodami czy po krótkim biegu za autobusem nie jest powodem do dumy. Jeśli obserwujesz tego typu zmęczenie organizmu u siebie, koniecznie wypróbuj nasz plan treningowy na zwiększenie pojemności płuc. Dzięki ćwiczeniom z Hop-Sport zbudujesz wydolność, która przyda Ci się nie tylko do uprawiania sportu, ale również na co dzień!

Nurkowanie

Wydolność płucna

Wydolność oddechowa jest to zdolność układu oddechowego do natlenienia krwi. Zależy ona przede wszystkim od kondycji płuc i ich pojemności. 

Pojemność płuc to wskaźnik, który określa, ile powietrza może zmieścić się w płucach danej osoby. Na pojemność płuc (TLC) składają się:

  • pojemność życiowa płuc VC –  Największa objętość powietrza, którą możemy wydmuchać z płuc po wykonaniu maksymalnego wdechu,
  • pojemność zalegająca płuc RV – jest to około 1,2 litra powietrza, które nie jest wymieniane podczas standardowego oddechu.

Pojemność płuc wskazuje bezpośrednio na stan kondycji człowieka. Im głębszy jest oddech, jaki wykonujemy (czyli im większa pojemność płuc), tym więcej powietrza dostaje się do pęcherzyków płucnych, a w konsekwencji więcej tlenu dociera do krwi.

U przeciętnego mężczyzny pojemność płuc mieści się pomiędzy 4,5-5 litrów, u kobiety z kolei wartość ta wynosi około 3,2 litra. Ostatecznie wynik zależy od: wieku, wzrostu i uprawianych aktywności fizycznych. Podejmowanie wysiłku fizycznego znacząco wpływa na zwiększenie się pojemności płuc. U sportowców jest ona o wiele wyższa niż u przeciętnej osoby i waha się pomiędzy 6 - 8 litrów.

Im większa będzie pojemność płuc, tym więcej tlenu będzie przyswajał organizm. A im więcej tlenu przyswaja organizm, tym więcej będziemy mieć energii. Większa pojemność płuc wpływa na:

  • poprawę wytrzymałości,
  • poprawę ogólnej kondycji fizycznej,
  • wolniejsze słabnięcie organizmu podczas wysiłku fizycznego.

Ćwiczenia zwiększające pojemność płuc zalecane są każdej osobie, która czuje, że nawet po krótkim wysiłku fizycznym brakuje jej oddechu. W ich przypadku poleca się przede wszystkim: bieganie, jazda na rowerze oraz pływanie. Do ćwiczeń można wykorzystać sprzęt fitness domowego użytku – bieżnie lub rowery treningowe. Inwestując w tego typu maszyny możemy trenować w domu przy każdej możliwej okazji, bez względu na pogodę.

Plan treningowy na pojemność płuc

Najlepszym sposobem na zwiększenie pojemności płuc są ćwiczenia cardio, w których utrzymujemy tętno na stałym poziomie – około 70% tętna maksymalnego. Doskonałym rozwiązaniem będzie też intensywny trening wysokogórski. My przygotowaliśmy dla Was trening interwałowy na zwiększenie wydolności płuc. Cała jednostka trwa zaledwie 15 minut. Poszczególne ćwiczenia wykonujemy w dwóch seriach po 2 minuty, a między nimi robimy po 1 minutę przerwy w postaci marszu. 

Plan treningowy

  • Pajacyki
  • Skakanie na skakance
  • Bieg bokserski – wykonujemy bieg w miejscu połączony z naprzemiennym wyprostem ramion w przód (ciosami) 
  • Przysiad z wyskokiem – po fazie zejścia biodrami w dół wykonujemy wyskok, aby wrócić do pozycji początkowej.

Do ćwiczeń wydolnościowych przyda nam się dodatkowy sprzęt. Dobrym zakupem będą: skakanki, taśmy i gumy do ćwiczeń, obciążniki na kostki, hantle. Wszystkie potrzebne akcesoria znajdziesz w asortymencie sklepu internetowego Hop-Sport.

Dodatkowo, aby zwiększyć pojemność płuc możesz również wykonywać ćwiczenia oddechowe m.in.: 

  • nadmuchiwanie i opróżnianie dużej butelki po napoju lub balona
  • wydmuchiwanie powietrza ustami przez słomkę do dużej butelki z wodą,
  • nauka oddychania przeponą.
Trening oddechowy

Favorites